۱۴ فروردین ۱۳۸۶

سمنان

Free Image Hosting at allyoucanupload.com


امسال سمنان را برای سفر انتخاب کردیم. بیشتر به سفر اکتشافی می مانست. کتاب و اطلاعات کمی در اختیار داشتیم. تقریبا مطمئن بودیم که سفر کوتاهی خواهیم داشت با دیدنی های کم. ولی برعکس تصورمان با اینکه 5 روز مسافرت طول کشید، جاهای ندیده ی بسیاری باقی ماند. حسن این سفر این بود که اطلاعات وسیعی راجع به این استان پیدا کردیم.
برای من از همه جالبتر، مسجد تاریخانه ی دامغان بود، که به قرن 2 هجری می رسد. بعضی ها معتقد اند پیشتر آتشکده بوده. مسجد دارای طاق ساسانی و به اصطلاح طاق های گهواره ای بوده که بعد از مرمت در زمان قاجار، بجز یک طاق که دست نخورده مانده، بقیه ی طاقها به شکل جناقی که مخصوص دوران قاجار بوده در آمده اند. نکته ی دوم اینکه طاقها در ابتدا همه با هم همسطح بوده اند که در حال حاضر طاق وسط از بقیه بلند تر و سایرین کوتاهتریند. حالت جناقی طاقها باعث نشست ستونها و دیوارها شده. محراب کاملا صاف نیست و اندکی انحراف دارد که بر مسجد نبودن بنای اولیه تاکید دارد، چرا که اگر بنا از ابتدا برای مسجد ساخته شده بود، ایوانها و طاقها همه به سمت قبله ساخته می شد. مناره خارج از مسجد قرار گرفته که می گو یند ابتدا در وسط حیاط مسجد بوده و لی در زمان مرمت منار داخلی تخریب و منار بیرونی ساخته شده. در تمام ایوان ها ستونها و رواقهایی وجود داشته که البته تمام ستونها و رواقها باقی نمانده. در هر گوشه دری بوده برای ورود به فضاها و اتاقهایی دیگر که در زمان مرمت بنا این درها مسدود شده. مسجد عاری از هر گونه کاشی کاری و یا گچ بری ست. در نهایت سادگی بنا شده.

برای دیدن عکسهای مسجد لطفا اینجا را کلیک کنید:

http://others-nei-labak.blogspot.com/

۳ نظر:

ناشناس گفت...

نی لبک جان، گزارش سفرت را خواندم و از نوشته ها و عکس های ضمیمه حظ کردم! ولی حیف که خیلی کم بود! هم متن کم بود که آدم تا شروع میکرد بخواندن و تازه گرم خواندن بود یک دفعه تمام میشد و هم عکس ها. از این سفر زیبا راستی چرا این قدر عکس کم ضمیمه کرده ای؟ پیشنهاد میکنم که یک آلبوم عکس در انترنت درست کنی و ضمیمه وبلاک ات کنی تا ما هم بهتر بتوانیم در اسن سفر پر خاطره با تو همراه باشیم.
قربانت لا مهدی

چشمه گفت...

من فکر کردم شاید اگر متن بیشتر باشد حوصله ی خواننده سر برود. ولی قصد دارم راجع به قسمتهای دیگر سفر باز بنویسم. راجع به عکسها هم چشم. بیشتر آپلود می کنم.

ناشناس گفت...

salam.aval az hame inke axaye kheili ghashang va khubi gozashte boodi.oon masjaede tarikhane vaghean fazaie jaleb va ajibi dare.manam azash kheili khosham oomad(hadeaghal az too ax).bazam az safaretoon benevis.