۱۴ اسفند ۱۳۸۵

کلاغ

Free Image Hosting at allyoucanupload.com

تا به حال به زندگیه کلاغها فکر کردين؟ تا حالا دیدین یکی توی خونش از کلاغ به عنوان یک پرنده یا حتی یک حیوان خانگی نگهداری کنه. تا حالا دیدین محیط زیستیها نگران کلاغها باشن و یا از حقوق کلاغها دفاع کنن؟اصلا چه حسی نسبت به کلاغها دارین؟

بچه که بودم قصه ها یا شعرهای زیادی راجع به کلاغ برام می خوندن. مثلا:

· کلاغی که از قیافه ی خودش راضی نبود و مرتب حقه هایی بکار می برد که زیبا بشه. مثلا به خودش پر طاووس وصل می کرد یا خودش رو رنگ می کرد.
· کلاغی که می خواست راه رفتن کبک رو یاد بگیره, راه رفتن خودش رو هم یادش رفت!
· داستان معروف روباه و زاغ
· داستان 6 جوجه کلاغ و یک روباه و ...

و یا :
· کلاغه می گه قار قار, پاشو برو سر کار
· کلاغه می گه قار قار, مامانش میگه زهرمار, باباش میگه ولش کن, چادر سیا سرش کن, از خونه بیرونش کن.
· . . . ماهی ها تا می بینن, کلاغو , به زیر آبها می رن, کلاغ شیطون میشه بور و پشیمون.
· .... هوا شده کمی سرد. روی زمین پر از برگ, کلاغها قار قار میکنند, مردمو بیدار می کنن.

یا :

· فلان چیز سیاهه مثل پر کلاغ
· فلان خبر یک کلاغ چهل کلاغ شده
· فلان چیز رو کلاغه خبر داد
· کلاغه می خواست راه رفتن کبک رو یاد بگیره, راه رفتن خودشم یادش رفت!

به جز " 6 جوجه کلاغ و یک روباه " توی هیچ کدوم کلاغ نقش خوبی نداشت. همیشه خبر رسانه یا شومه یا نشون دهنده ی سرما و زمستونه و یا ... .
یکی می گفت کلاغها حداقل 100 سال عمر می کنند و تا 300 سال هم ممکنه عمر کنند. رقمی که برای ما قابل تصور نیست. یعنی یک چهارم هزاره و این رقمه باورکردنی ایست. شاید برای همین همیشه نقش خبرچین رو داره, برای چیزهایی که می دونه و ما ازش بی خبریم, چیزهایی که دیده و ما ندیدیم. شاید برای این رمز و راز و برای این سکوت و دردی که در صفیرش نهفته است شوم و نا خوشایند به نظر می یاد. دیدین وقتی یکی از کلاغها می میره بقیه چه غوغایی به پا می کنند؟ شنیدین آدم و هوا رسم زندگی رو از کلاغها یادگرفتند؟ نمی دونم ولی هرچی که هست, فکر می کنم کلاغها موجودات تنها و مرموزی هستن. شما چی فکر می کنید؟

۷ نظر:

ناشناس گفت...

نمی دونم چی شد یک دفعه به این فکر افتادی که درباره این موضوع بنویسی ولی من همین دو سه روز پیش داشتم شعر کلاغ شاملو رو میخوندم و حس کردم چقدر قشنگ بود

ناشناس گفت...

من همیشه از بچگی عاشق کلاغا و راه رفتن و صداشون بودم فقط وقتی میومدن بچه های فاخته مون رو میخوردن خیلی ازشون بدم میومد.

ناشناس گفت...

چشمه جان دست روی مطلب جالبی گذارده ای، کلاغ ها!
لابد میدانی که بحث بر سر کلاغ ها خیلی میتواند وسیع شود، هم از نظر پرنده شناسی و هم از نظر اهمیت کلاغ ها در اسطوره های اقوام مختلف، و هم از نظر ادبیات، مثلاً شعر زیبای ادگار آلن پو را یادت است بنام کلاغ ؟ حتی یک قبیله ای از سرخپوستان آمریکائی در اطراف رودخانه میسوری هستند که بنام قبیله کلاغ ها معروف هستند !
و اما در فرهنگ ما همچون بسیاری دیگر به دو علت، به نظر من، نماد نیستی و مرگ و مرض و بیماری هستند: یکی به این علت که همه چیز خوار هستند، یعنی آشغال خوار هستند و به پرنده ای که دزدی میکند معروف هستند و دیگری شاید به علت رنگ سیاهی که دارند نماد مرگ و مرض هستند. بهترین شعری که خوانده ام که وصف حالت پست کلاغ را با عقاب بلند پرواز مقایسه میکند شعر عقاب و کلاغ از پرویز ناتل خانلری است که توصیه میکنم آنرا اگر نخوانده ای بخوان. من با این شعر زمانی که دانش آموز کلاس هشتم بودم در دبیرستان سعدی اصفهان آشنا شدم: روزی معلم کلاس فارسی محمد حقوقی این شعر را سر کلاس آورد و خواند و از آن زمان این شعر راهنمای زندگی من شده است. داستان آدمهای بلند پرواز است و گشاده دست که در ادتفاع بالا پرواز میکنند و دید وسیعی به زندگی دارند و انسان های نا پیز و پست که همیشه دوست دارند همچون کلاغ در ادرتفاع پست حرکت کنند و به جزئیات حقیر زندگی تنگ و محدود خود در آن ارتفاع پست بسنده کنند!

ناشناس گفت...

salam, matlabe jalebi bood. dastane 6 jooje kalagho yek roobah yeki az dastan haee bood ke man hich vaght dar bachegim az shenidanesh sir nemishodam, makhsoosan inke navare ghesash kheyli khoob dorost shode bood....be har hal merc ke khaterati ro baram zende kardi. rasti chand vaghtie be akkasi alaghemand shodeim va dar hamin rasta weblogi ijad nomoodeim, khosh hal mishavim be ma sar bezanid!!!!
http://mohsengallery.blogfa.com/

ناشناس گفت...

آقا کلاغه و ننه کلاغه الدوز و یاشار رو که یادت نرفته؟

اونا واقعا کلاغهای دوست داشتنی کودکی من بودن

ناشناس گفت...

lieber unkel:
ich kann Ihre komentar lesen. vielen dank fuer Ihre interesse.

ناشناس گفت...

من واقعن با کلاغها احساس نزدیکی ویژه ای دارم و کاملن درست اشاره کردی که مرموز و پر رمز و راز هستن. بیا بلاگ 360 منو ببین / شاه کلاغ